výstroj a výzbroj

(členové výjezdové jednotky k 19. 2. 2023)



     V našem sboru máme standardní hasičské vybavení nutné k zásahům, popř. na různé jiné účely, např. soutěže, oslavy atd. Vlastníme pracovní hasičské stejnokroje PS II, zásahové obleky DEVA BUSHFIRE (5 ks) darované v roce 2009 GŘ HZS ČR společně s botami Obuv ŠPECIÁL, model S03019 (5 párů); na oboje recenze zde, z prostředků obce jsme v roce 2014 pořídili zásahové obleky DEVA PATRIOT (4 ks) a DEVA PATRIOT PLUS (4 ks) společně se zásahovými botami HAIX FIRE-FLASH (8 párů) a rukavicemi HOLÍK MERCEDES 8018 (8 párů), dále máme další těžkou pracovní obuv, pracovní rukavice, pršipláště a pláštěnky, a zásahové přilby Schuberth F200 v počtu 5 ks (r. v. 2000).

     Díky obci jsme v roce 2014 pořídili nové zásahové přilby GALLET F1 XF (5 ks) a v roce 2015 dalších 5 ks. Z proudnic je potřeba zmínit kombinované proudnice C52 PROTEC 366, taktéž pořízené v letech 2014 (1 ks) a 2015 (1 ks). V roce 2016 jsme z rozpočtu obce pořídili zásahovou motorovou pilu STIHL MS 362.

V roce 2020 jsme pořídili 4 ks dýchacích přístrojů DRÄGER PSS 4000 s maskami DRÄGER FPS 7000 kandahár včetně 6 tlakových lahví. V roce 2021 jsme dokoupili další 3 stejné masky. Ve stejném roce jsme pořídili 5 ks zásahových přileb DRÄGER HPS 7000 PRO, 6 ks zásahových obleků DEVA PATRIOT ELITE 2019, 5 párů zásahových bot HAIX FIRE-FLASH 2.0 a 6 párů rukavic HOLÍK MERCEDES 8018.

    V roce 2022 jsme toho vylepšili opravdu hodně. Do naší výbavy jsme přidali výjezdový tablet Lenovo s programem Rescue Navigator ve verzi Basic. Dále vybavený zdravotnický batoh, pevnou páteřní desku Spencer Flash 03 s fixátory hlavy a končetin, transportní plachtu Spencer Hirvin 08, 3 ks LED svítilny Eurolamp DL-310, vyprošťovací nástroj PH-Likvidátor I, vyměnili jsme baterie ve třech ručních vysílačkách a pořídili jsme k nim 3 ks nových inteligentních rychlonabíječek a také jsme doplnili hasičské reflexní vesty do obou našich vozidel.

    Dále pak vlastníme sekyry, lopaty, motyky, krumpáče, trhací háky, metly, žebříky, hasicí přístroje, kompresor a ostatní klasické vybavení. Mnohem zajímavější je ovšem naše hasící technika ! ! !



CAS K25 LIAZ 101    cisternová automobilová stříkačka „CAS“ K25 LIAZ 101 (r. v. 1988)

     Toto vozidlo jsme dostali od města Zlín v roce 2001 a po několika letech prošlo repasem. Zaujalo místo po již přesluhující CAS 25 Š 706 RTHP (První vyráběné verze měly pouze čerpadlo o výkonu 1 600 l/min, šlo tedy o CAS 16. Potom se začaly montovat čerpadla o výkonu 2 500 l/min a většina CAS 16 byla dodatečně osazena výkonnějšími čerpadly na CAS 25. Existuje ještě pár verzí CAS 16 zejména na Slovensku.

     Automobil tvoří podvozek Škoda 706 RTHP, trambusová karoserie pro osmičlennou posádku, nádrž na vodu, čerpací zařízení a ukládací prostory pro hasební příslušenství.).


     CAS K25 je určena k přepravě úplného požárního družstva s příslušenstvím potřebným k provedení požárního zásahu vodou nebo pěnou, z vlastních nádrží nebo cizích zdrojů. Její rozsáhlé příslušenství umožňuje provedení zásahu nízkým, případně vysokým tlakem vody nebo pěny.

     CAS tvoří podvozek LIAZ 101.860 a požární nástavba, která je rozdělena na trambusovou kabinu řidiče a mužstva, ukládací skříně, nádrže na vodu a pěnidlo a kombinované čerpadlo s plynovou vývěvou.

     O prázdninách 2012 prošla cisterna díky naší obci kompletním repasem karoserie (vnějšího pláště) a nosné kostry včetně výměny VRZ za repasovaný nový typ splňující současné předpisy.

     V roce 2014 byla díky naší obci cisterna vybavena úložnými prostory a jednotlivými policemi k převážení hasičského vybavení (cisternová část).

     Na konci roku 2015 byla na cisterně díky naší obci dokončena zadní cisternová část, kde byly nainstalovány pojezdy, výsuvy, byla instalována bedna na nářadí a osvětlovací sloup a také bylo provedeno osvětlení jednotlivých rolet. (foto cisterny v roce 2006)

     O prázdninách roku 2020 byla zrealizována dlouho odkládaná repase cisternového čerpadla spolu s okolními armaturami v THT Polička.

    V roce 2022 jsme vlastními silami cisternu upgradovali a to jak po stránce bezpečnostní, tak uživatelské (vyměněn starý výbojkový zadní modrý maják za nový červeno-modrý LEDkový, vyměněn starý modrý levý kryt předního majáku za červený, vyměněny a přidány 4 ks červených a 4 ks modrých stroboblikačů - tedy celková změna vizuálu majáků z modré na viditelnější červeno-modrou, přidána přední a zadní světelná LED rampa, přidáno boční LED osvětlení vlevo a vpravo nad roletami s vybavením, v kabině přidán displej s napojením na 4 ks FHD kamer pro ukládání videozáznamu vpředu, vzadu, v kabině a za vozidlem v prostoru obsluhy čerpadla strojníkem, bylo upraveno uložení savic na nadstavbě a také doplněny vnější identifikační polepy).


TECHNICKÉ ÚDAJE:


ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ:

     Odstředivé kombinované čerpadlo. Jde v podstatě o dvě jednostupňová čerpadla se společným hřídelem, která jsou spojena v čerpací jednotku. Při paralelním zapojení čerpadel dostaneme jmenovitý tlak i dodávku vody, při sériovém zapojení dvojnásobný tlak a poloviční dodávku vody.
     Vozidlo je dále vybaveno množstvím požárního příslušenství.


ODKAZY:

     Zajímavý článek o vývoji této cisterny včetně fotek zde. Další zajímavé informace včetně fotek jsou zde.

     Návod na verzi CAS K25 - LIAZ 101.860 (od roku 1988) skenuje se :).

     Návod na verzi CAS K25 - LIAZ 18.29 XA 01 (od roku 1995) zde.

     Návod na automobil LIAZ - řady 100 a 110 (6. vydání 1986) zde.

     Návod na automobil LIAZ - řady 100, 110, 120 a 150 (7. vydání 1988) zde a související dodatek (1/89) zde.




dopravní automobil DA-L1Z Ford Transit    dopravní automobil „DA“ DA-L1Z FORD Transit 2.0 TDCi 96 kW (130 HP) Kombi 4x2 (r. v. 2017)

     Toto vozidlo jsme dostali v roce 2017. Jedná se o zásahový dopravní automobil, který bude sloužit především pro přepravu výjezdové jednotky na místo mimořádné události. Samozřejmě bude sloužit i k přepravě na soutěže apod. Pořídit takovou dodávku jsme se snažili již několik let, ale až nyní to díky dotacím od Ministerstva vnitra a Zlínského kraje vyšlo. Zbytek pořizovací ceny zaplatila naše obec, za což velmi děkujeme.











CELKOVÉ PARAMETRY:




přenosná motorová stříkačka PMS - 12    přenosná motorová stříkačka PMS–12 (r. v. 2000)

     Tuto stříkačku máme od konce roku 2000. Nahradila stařičkou PS–12 slovenského původu. Jedna se o prototyp, který byl vyroben v počtu cca 13 kusů firmou ZAHAS v Hranicích na Moravě (Jiří Zábranský). Toto nové zařízení je vyrobeno pouze z tuzemských komponentů. Liší se od původního parametry a novým vzhledem. Samotné čerpadlo nové konstrukce je poháněno motorem Škoda s výkonem 50 kW. Vlastní okruh chlazení je předností tohoto nového výrobku. Přehledný přístrojový panel je osvětlen a osazen ovládacími a měřícími prvky. Celá motorová část je zakryta moderně řešeným odnímatelným laminátovým krytem. Celková hmotnost čerpacího agregátu je cca o 30 kg nižší než u známé PS–12.

     PMS–12 je motorový čerpací agregát určený především pro Hasičské záchranné sbory, vojenské, závodní, jednotky CO, Sbory dobrovolných hasičů a ostatní záchranné jednotky. Je vhodné pro hašení požárů nebo při likvidaci následků záplav a povodní i v nepříznivém terénu, kde není možný přístup s větší mobilní technikou. Lze jej rovněž použít k přečerpávání nebo dálkové dopravě vody. Nové využití u tohoto zařízení se našlo jako zálohový agregát pro dodávku a zásobování vodou při výpadku elektrické energie ovládané dálkově. Stříkačku lze přenášet čtyřmi (dvěma) osobami.





MOTOR:


ČERPADLO:
CELKOVÉ PARAMETRY:




přenosná motorová stříkačka PS - 18    přenosná stříkačka PS–18 (r. v. 2010)

     Tuto stříkačku jsme pořídili před soutěžní sezónou v roce 2010. Jelikož byla situace již neúnosná (malý výkon naší PMS-12), bylo potřeba zkusit nějak sehnat novou mašinu, abychom stačili našim soupeřům na Grand Prix a jiných soutěžích. Nakonec se dobrá věc podařila a získali jsme zcela novou závodní stříkačku PS-18 o výkonu 1800 cm3, kterou vyrobil pan Stanislav Mrkvan z Holešova, který se krom jiného živí právě i úpravou motorů pro požární sport TAZ - 1500, 1600, 1800, 2000 cm3 dle přání zákazníka. Před soutěžní sezónou v roce 2016 prošla mašina menší generální opravou/údržbou.













kalové čerpadlo HONDA WT40X    kalové čerpadlo HONDA WT40X (r. v. 2004)

     Toto čerpadlo máme od roku 2004 a používá se zejména při výjezdech (požáry, povodně apod.). V případě nouze může být čerpadlo použito i při soutěži.














ROZMĚRY A HMOTNOST


MOTOR
ČERPADLO




plovoucí čerpadlo HONDA 120 GXV    plovoucí čerpadlo HONDA 120 GXV (r. v. 1997)

     Od té doby, kdy bylo zakoupeno (1997) se stalo velice využívaným např. při lokálních záplavách v naší obci, cvičeních, soutěžích apod. Hned po koupi bylo prověřeno velkou povodní v tomtéž roce. Agregát je použitelný u útvarů požární ochrany k plnění automobilových cisteren z přírodních zdrojů, k odčerpávání vody ze zatopených prostor, k nouzovému hašení apod. Další použití je v zemědělství a při čerpání výkopů při výstavbě a poruchách inženýrských sítí. Může pracovat i bez kapaliny „na sucho“, aniž dojde k jeho zadření nebo přehřátí. Mohou být i od jiného výrobce.

     Od roku 2013 začal tomuto čerpadlu pomalu docházet dech a někdy odmítalo i zcela fungovat. Díky obci jsme v roce 2015 pořídili nové plovoucí čerpadlo viz níže.

POZOR: Plovoucí čerpadlo se nesmí používat v uzavřených prostorách kde hrozí nebezpečí otravy oxidem uhelnatým!!!






MOTOR A ČERPADLO:


PLOVÁK:
CELKOVÉ PARAMETRY:




plovoucí čerpadlo PH-800 HONDA 190 GSV    plovoucí čerpadlo PH-800 HONDA 190 GSV (r. v. 2015)

     Zařízení je určeno jednotkám HZS k doplnění cisternových stříkaček z volných přírodních zdrojů, k odčerpávání vody ze zatopených nebo zaplavených prostor a dalšímu použití např. v zemědělství, na stavbách apod.

     Konstrukce motorů modelové řady GSV vychází z osvědčené konstrukce motorů řady GCV. Důvodem úpravy konstrukce bylo zvýšení životnosti motorů.

     Hlavní úpravy motorů GSV proti konstrukci GCV motorů jsou:
     - blok motoru s ocelovou vložkou válce
     - jiný píst
     - duální vzduchový filtr

     Čerpadlo je pevně spojeno s motorem v jeden celek. Nelze tedy použít čerpadlo samostatně. Čerpadlo se skládá z oběžného kola, které má na zadní straně takzvané odlehčovací lopatky. Ty snižují průtok vody kolem hřídele směrem k motoru. Hřídel motoru prochází skříní čerpadla bez ucpávky. Skříň čerpadla ze slitiny hliníku je přišroubována k přírubě motoru a plováku. Spodní strana skříně je opatřena plastovým víkem, které zabraňuje vniknutí nečistot a tuhých částic větších než 20mm v průměru. Výtlak vody z čerpadla je ukončen hadicovou spojkou C52.

     Těleso plováku je vyrobeno z polyetylénu odstředivým litím jako jeden monolit. Na vnitřní straně je naneseno cca 20mm tvrdé polyuretanové pěny pro zvětšení odolnosti proti proražení, což zaručuje nepotopitelnost zařízení. Toto provedení plováku se vyznačuje mimořádnou stabilitou na vodní hladině. Dvě držadla slouží jak k přenášení a manipulaci, tak i k upevnění šňůry k zajištění proti uplavání.

     Konstrukce čerpadla umožňuje běh „na sucho“ bez poškození.

POZOR: Plovoucí čerpadlo se nesmí používat v uzavřených prostorách kde hrozí nebezpečí otravy oxidem uhelnatým!!!


MOTOR A ČERPADLO:


PLOVÁK:
CELKOVÉ PARAMETRY:




přívěsný vozík na PMS-12 a další potřebné vybavení    přívěsný vozík PPS–12R 1 7121 (r. v. 1989)

     Vozík je určen pro převoz naší stříkačky PMS–12 a dalšího potřebného vybavení. Našemu sboru byl přidělen v průběhu 90. let minulého století. Výrobcem tohoto vozíku je (byl) BAZ, N. P. Bratislava.















elektronické nástřikové terče    elektronické časomíra se sklopnými terči (r. v. 2019)

     Elektronická časomíra včetně terčů z roku 2006 pořízená z dotací města Zlína již byla po 13 letech od svého vzniku značně zastaralá a proto jsme za finanční podpory naší obce pořídili časomíru novou. Avšak kromě terčů. Po určité úpravě těch stávajících se nám vše podařilo sesynchronizovat dokupy tak, aby vše fungovalo jak má.

     Posun je to značný. Kromě novějšího softwarového vybavení obsahuje celý systém dost podstatnou věc a to velký dvouřádkový displej, kde se zobrazují časy obou terčů a po dokončení útoku se rozbliká výsledný čas. Je to opravdu super věc pro všechny závodníky a diváky, kteří v podstatě online vidí aktuální čas útoku. Kromě útoku lze také měřit čas 4 drah ve štafetě.

     Start probíhá mikrofonem zabudovaným ve startovací pistoli. I tentokrát jsme toto řešení upřednostnili před startováním fotobuňkou, které je dost háklivé na počasí. Velkou výhodou je to, že časomíru lze používat bez notebooku či jiného přístroje. Pro základní měření a funkce je toto řešení naprosto dostačující. Další výhodou je možnost napájení celého systému jak z elektrické sítě 230V tak např. z autobaterie na 12V.

     Časomíru máme od firmy Tomáš Kocáb - TRV elektronik a vřele ji doporučujeme. Jedná se o sadu DUAL 150. POZOR NA NAPODOBENINY !